732 927 653, 722 498 454
Zadejte Vaše PSČ a zobrazí se Vám možnosti dopravy:

Victa - tyčinka pro zdraví

Výživová tyčinka, pro chvíle, kdy nemáte přístup k pestré stravě, obsahující základní živiny, tedy bílkoviny, cukry, tuky v optimálním poměru, bohatě obohacená o omega-3 nenasycenou kyselinu eikosopentaenovou (EPA).

Při konzumaci běžné stravy, třeba na cestách, pokud si ji prostě nemůžete připravit sami, narážíme na pět základních problémů.

  • Vysoký obsah jednoduchých cukrů
  • Vysoký obsah nasycených tuků a nízký obsah nenasycených, absence omega 3
  • Nízký obsah vlákniny
  • Nízký obsah bílkovin
  • Obsah trans - nenasycených mastných kyselin a dalších nevhodných příměsí.

Při tvorbě naší tyčinky Victa jsme se snažili o takové složení, které by eliminovalo tyto problémy a poskytlo Vám řešení, když momentálně nemáte přístup ke zdravé stravě. Victa je koncipovaná jako občasná náhražka stravy, není určena jako monodieta, nezabývali jsme se vůbec otázkou minerálů nebo vitamínů, protože si myslíme, že pokud se někdo alespoň trochu snaží žít zdravě a konzumuje pestrou stravu, je otázka vitamínové malnutrice v dnešní době naprosto okrajová.

Zcela ojedinělá je ve vysokém obsahu EPA, kdy Vám umožní nahradit konzumaci mořských ryb v případě, že k nim zrovna nemáte denní přístup, nebo když Vám prostě nechutnají. Jedna tyčinka Vám bohatě pokryje denní potřebu EPA. Tím opět nechceme v žádném případě říci, že dokonale nahradí konzumaci ryb, pouze poskytne denní dávku EPA tam, kde nemáte jinou možnost, navíc v kombinaci s ostatními živinami.

Victa obsahuje Lactobacillus .Ten nemá rád příliš kyselé prostředí žaludku , proto ho dáváme třikrát inkapsulovaný, takže se kapsule postupně rozpouští a aktivuvuje až v tlustém střevě. Tyčinka obsahuje i inulín, což je vláknina, která se štěpí taky až v tlustém střevě a funguje jako probiotikum právě pro Lactobacillus. Výsledkem je pozitivní vliv na rozvoj  střevní mikroflóry .
 

Co konkrétně Victa řeší

Vysoký obsah jednoduchých cukrů v potravě-spojený s inzulínovou rezistencí, je dnes vnímán jako jeden z hlavních problémů ve výživě.

Inzulín ovlivňuje zásadním způsobem metabolismus cukrů, ovlivňuje transport cukrů z krve do buňky a současně rovnováhu tvorby a uvolňování tukových zásob.

Divíte se, jak může souviset ukládání tuků s inzulínem, o kterém každý přece ví, že na něm závisí hladina cukru v krvi?

Velmi zásadním způsobem. Mechanismus působení inzulínu se vyvíjel miliony let. Cukry se vyskytovaly v přírodních formách, obvykle byla jejich konzumace provázena i paralelní konzumací vlákniny, např. u ovoce, a tak si organizmus zvykl, že rychlost prostupu cukrů do krve byla zřejmě v podstatě stálá, relativně pomalá. Rychlost vylučování inzulinu do krve tak, aby stačil doregulovat hladinu cukru se jídlo od jídla moc nelišila. Ten, za pomoci inzulínových receptorů, způsobil dopravu glukózy dovnitř buňky, inaktivoval se, a tak jak klesala hladina cukru v krvi, klesala paralelně i hladina inzulínu.

V důsledku průmyslové revoluce došlo k zásadní změně v potravinářském průmyslu a trh byl a je zaplaven obrovským množstvím jednoduchého cukru. Ten je levný, má dlouhou trvanlivost, dobře chutná, je ideální zboží.

Jenže náš organismus se vyvíjel miliony let a neumí si s tak rychlou změnou poradit. Co se stane, jestliže si dopřejete koncentrovaný sacharid (cukr) třeba v podobě suché housky? Obsahuje čistý škrob, který se rychle promění v cukr, který začne prostupovat do krve, výrazně rychleji, než třeba cukr z ovoce, jehož vstřebání brzdí vláknina, obsažená v ovoci.

V tomto případě se, bohužel, vyplaví výrazně víc inzulínu, než je potřeba. Co se stane?

Cukry se rychle z krve dostanou do buňky, ale přetrvává vysoká hladina inzulinu v krvi. Jenže v krvi už hladina poklesla a to dále zatěžuje regulace, takže nakonec se hladina cukru v krvi udrží, ale za cenu, že inzulín příliš blokuje nabídku mastných kyselin z tukových zásob do krve a neudělá se ani dost rezervního škrobu v játrech. Svaly méně pracují s tuky jako energetickým zdrojem a o to více potřebují glukózu. Dostanete dříve hlad.

Pokud nechcete zbytečně ukládat tuky a chcete je naopak používat jako zdroj energie, musíte se vyhnout kolísání inzulínu v krvi a jeho vysokým hladinám.

Tím se vyhnete i návalům hladu.

Z dlouhodobého hlediska se ale v případě vysokých hladin inzulínu skrývá ještě jedna zrádná past. Inzulínové receptory, ty si můžete zjednodušeně představit jako takové pumpičky, které se vysunou při určitých hladinách inzulinu z buňky a zachytnou molekulu glukózy a dopraví ji dovnitř buňky, tak tyto receptory při opakujících se vysokých hladinách inzulínu jakoby zleniví, stávají se rezistentní a vyžadují stále vyšší a vyšší impuls, tedy vyšší a vyšší hladinu inzulinu. Přirovnal bych to, jako když cvičíte psa, když si zvykne na to, že na něj křičíte - na povely, dávané potichu, nebude reagovat.

A vyšší hladiny inzulinu Vám znemožňují dosáhnout na Vaše tukové zásoby.

To je ovšem jen detail, daleko podstatnější je, že vysokou spotřebou inzulínu si prostě vyčerpáte Langerhansovy ostrůvky, které produkují inzulín a přivoláte brzký nástup cukrovky. Je prokázána souvislost inzulínové rezistence a infarktu myokardu, hypertenze, aterosklerózy, obezity. Rovněž dochází ke snížení syntézy glykogenu a jeho skladování, to je velmi důležité třeba pro regeneraci po tréninku nebo i pro podání výkonu.

Řešení kupodivu není zase tak složité, byť asi nepopulární - pohyb a strava.

Při dostatečně velkém fyzickém zatížení, řekněme více než 45 minut o intenzitě vyšší než 65% maximální tepové frekvence, se zlepšuje výrazně citlivost inzulínových receptorů - klidně i o polovinu - a tato zvýšená citlivost přetrvává 24 hodin i více.To je možná největší benefit cvičení pro širokou populaci, jen zatím nedoceněný. Pro laiky, tohle je intenzita cvičení, která se dá zhruba odhadnout tak, že se pohybujete na hraně toho, kdy ještě můžete při cvičení mluvit bez lapání po dechu. Ale opravdu na hraně. Pokud, vzhledem k věku nebo zdravotnímu stavu tuto intenzitu nezvládáte, nezoufejte, prostě adekvátně se snižující se intenzitou prodlužte dobu zatížení.

Strava - dodržovat vždy, při každém jídle, pestré složení stravy, vláknina, tuky i bílkoviny zpomalují prostup cukrů do krve.

Proto jsme pro Vás vyvinuli Victu, kde jsou poskládány všechny mikroživiny tak, aby po její konzumaci docházelo k co nejnižšímu zvýšení hladiny cukru v krvi.

Při nadměrné konzumaci tyčinek bez jejich dostatečného zapití vodou můžete mít při intenzivním sportování zpočátku pocit dyskomfortu v břiše z důvodu zvýšení obsahu vlákniny na hodnotu, na kterou nemusíte být zvyklí. Naprostá většina lidí, včetně závodních sportovců si ale na toto množství vlákniny (hojně zapíjené vodou) zvykne.Doporučujeme proto kozumovat Victu po očekávaném sportovním výkonu, i z hlediska zabudovávání bílkovin, ty se do 30 minut po výkonu zabudovávají výrazně efektivněji.

Cukry obsažené v tyčince Victa

Glukóza - primární zdroj energie, monosacharid D-Glukóza je nezbytná pro fungování lidského těla, je základním a nejrychlejším zdrojem energie pro všechny tělesné tkáně. Pro některé lidské buňky, zejména pro buňky mozku a červené krvinky, je glukóza jediným zdrojem energie, bez kterého se neobejdou. Tyto tkáně spotřebují za 24 hodin přibližně 150 g glukózy. Je-li příjem v potravě nižší nebo nerovnoměrný, chybějící glukózu získává organizmus štěpením zásobního glykogenu procesem glykogenolýzy. Při poklesu hladiny glukózy se ze žláz s vnitřní sekrecí (z pankreatu a z nadledvinek) začnou uvolňovat kontraregulační hormony (glukagon a adrenalin), které mobilizují její tvorbu. Glykogen je uložen především v játrech a také ve svalstvu v množství od 150 do 400 g, podle situace, ve které se organizmus nalézá. V případě, že jsou zásoby glykogenu vyčerpány, vytváří si organizmus nezbytné množství glukózy přeměnou tělesného tuku pomocí glukoneogeneze. Při stresu a při delším hladovění se jako zdroj pro tvorbu glukózy využívá také bílkovin ze svalů i za cenu oslabování jejich funkce.

Fruktóza - monosacharid, doplní glykogen rychleji než glukóza prostřednictvím fosfátu xylulozy. Jediný orgán v lidském těle, který dokáže metabolizovat fruktózu, jsou játra.

Polysacharidy - nemají tak rychlý prostup do krve

Vysoký obsah nasycených tuků a nízký obsah nenasycených, absence omega 3

Ideální poměr nasycených a nenasycených tuků v potravě by byl asi 1:2, reálně, bohužel, je výrazně vyšší poměr nasycených tuků. Zejména pro sportovce nebo pro těžce fyzicky pracující je zvýšená potřeba živočišných bílkovin spjata se zvýšenou konzumací nasycených tuků obsažených v mase nebo živočišných tucích. Nenasycené tuky najdete obecně v rostlinných tucích, s výjimkou palmového. Pouze u ryb a částečně v některých rostlinných olejích (řepkový) je vysoký obsah omega 3 nenasycených kyselin. Je prokázán antisklerotický účinek při konzumaci EPA a při konzumaci 250 mg denně bylo prokázáno podstatné snížení úmrtnosti na infarkt

Do tyčinky Victa jsme se snažili v rámci výrobních možností dostat co nejvyšší podíl nenasycených tuků vzhledem k nasyceným, ale protože nenasycené tuky jsou obecně tekuté, poměr, který jsme dosáhli, je pro nás zatím nejvyšším možným. Protože víme, že je velmi obtížné jak z důvodů praktických, tak i z důvodů stravovacích návyků dodržet průměrný denní přísun EPA,obohatili jsme Victu o EPA. Jedna tyčinka denně Vám bohatě zajistí požadovaný příjem EPA,obsahuje 750 mg.

V tyčince je použit olivový olej.

Tuky v tyčince zajišťují zdroj energie mimo cukry a jsou také nutné pro zpomalení prostupu cukrů z tyčinky do krve. EPA a látky v olivovém oleji (hlavně mononeasycená kyselina olejová) jsou vysoce prospěšné pro zdraví. EPA je klíčový prvek pro metabolismus tuků a tvorbu správných eikosanoidů, má vasodilatační účinek, snižuje shlukování agregaci krevních destiček, má protizánětlivý účinek.

Transmastné kyseliny

Transnenasycené mastné kyseliny - vznikají při nedodržení přesných technologických postupů při ztužování rostlinných tuků, jsou ale i třeba v mléce (včetně mateřského) nebo v mase. Jsou silný aterogen, zvyšují hladinu LDL cholesterolu. Mimo jiné jsou právě velmi často v polevách různých tyčinek, cukrářských výrobcích, pečivu. V tyčince Victa nejsou žádné transmastné kyseliny. V rámci objektivity musíme ale říci,že výrobce připouští teoretickou možnost obsahu 0,06 g transmastných kyselin na 100 g výrobku, tedy v jedné tyčince 0,03 g trasmastnýchkyselin. Výrobce se tím preventivně kryje, protože připouští, že zcela 100% není schopen garantovat nulu. Ovšem testování deseti různých vzorků u výrobce neprokázalo obsah transmastnýchkyselin. Maximální doporučená dávka transmastných kyselin je asi 2 g na osobu a den, čím nižší, tím lépe. I v případě, že by výrobce polevy dosáhl nejhoršího deklarovaného obsahu, museli byste sníst více než 65 tyčinek Victa za den k dosažení maximální doporučené dávky.

Nízký obsah vlákniny v běžné stravě

Naše strava obsahuje podstatně méně vlákniny než například běžná strava středomořská. Máme také neobyčejně vysoký výskyt nádorů tlustého střeva, jejichž četnost zřejmě s nízkou konzumací vlákniny souvisí.Navíc vláknina, zejména rozpustná, výrazným způsobem zpomaluje prostup cukrů do krve. Inulín, přidaný do tyčinky funguje navíc jako probiotikum pro Lactobacillus, který Victa také obsahuje. Napomáhá tak rozvoji správné střevní mikroflóry.

Složení tyčinky VICTA

 100gjedna tyčinka (50g)
Kalorická hodnota 1725 kJ / 412 kcal 863 kJ / 206 kcal
Bílkoviny 26,60g 13,30g
Živočišné (syrovátkový protein) 20,60g 10,30g
Sojový protein 6,00g 3,00g
Cukry 38,00g 19,00g
Fruktóza 13,30g 6,65g
Glukóza 10,30g 5,15g
Polysacharidy 14,40g 7,20g
Tuky 18,1g 9,05g
Nenasycené 9,20g 4,60g
Z toho EPA 1,50g 0,75g
Vláknina 4,00g 2,00g
Rozpustná (inulín) 1,50g 0,75g
Nerozpustná 2,50g 1,25g
Ananas 7,00g 3,50g
Lecithin 0,80g 0,40g

Glykemický index tyčinky Victa v porovnání s chlebem

Vyšetřovaná osobaTyčinkaChléb
PohlavíVěkNalačnoZa 1hZa 2hNalačnoZa 1hZa 2h
M 29 6,2 7,3 5,2 6,8 10,1 7,4
Ž 26 4,6 4,9 3,8 5,0 5,8 5,5
Ž 27 4,9 4,4 4,9 4,5 5,0 4,8
Ž 45 5,9 6,4 6,8 5,9 9,3 7,3
Ž 47 5,6 5,6 4,9 5,4 8,7 5,9
M 50 6,0 4,8 4,2 4,8 6,9 6,7
M 50 5,0 4,8 3,4 5,1 5,8 4,5
Ž 55 5,3 5,1 5,9 4,6 7,6 5,6
Ž 49 6,4 7,7 5,1 6,7 9,9 5,7
Ž 52 5,0 5,0 4,6 4,4 7,2 5,0